Visi

Menjadi Khairu Ummah yang professional dalam Dakwah, Akademik dan Bisnes dengan ikatan ukhuwah imaniyah dalam suasana yang ceria. ^_^

Friday, March 19, 2010

BaLas Jasa

by the name of ALLAH

Berada di rumah..
Lebih sibuk dari berada di UTP pula. Dengan kerenah anak-anak kecil berempat itu. Fuh.. letih sungguh melayan. Sekejap yang ini nak air la. Sekejap yang ini pula menangis. Yang tadi merengek kembali.. nak air lain pula. Isk3.. Macam-macam. Memang melatih kesabaran.

Min dan Uzair

Tapi, bila difikir-fikirkan.. amat besar pengorbanan ibu ayah kita sewaktu kita kecil dulu kan. Bersengkang mata membesarkan kita, melayan kerenah kita, melayan dan mendidik kita sehingga kita tumbuh besar dewasa seperti hari ini. Terima kasih, ibu.. terima kasih ayah.

Jadi, kini tanggungjawab kita pula sebagai anak, membalas kembali jasa mak ayah kita. Tapi, perlu jelas.. bagaimana membalas jasa ya?

Berikan kesenangan pada mereka..
Belikan rumah besar..
Tiap-tiap bulan, bagi gaji kita pada mereka...
Selalu balik rumah..

Oh.. bukan-bukan. Kalau setakat ini yang anda katakan membalas jasa mak ayah, kita hanya baru membalas 10-15% jasa-jasa mak ayah kita. Kita takkan mampu membayar nilai yang lebih mahupun menyamai jasa-jasa mak ayah kita hanya dengan melakukan perkara-perkara seperti ini.

Cara sebenar untuk membalas kembali jasa mak ayah kita ialah.. memastikan kita sentiasa berusaha membawa mereka ke dalam syurga. Bila berjaya, barulah boleh dikatakan kita berjaya membalas jasa ibu ayah kita. Tapi, of course.. kita sendiri pun mestilah berusaha untuk menggapai redha ALLAH dan mencapai syurga ALLAH.

"Wahai orang-orang yang beriman, Peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu...."
[At-Tahrim,66 ayat 6]
.
Jadi, sama-samalah kita istiqomahkan diri, berubah kepada yang lebih baik. Dari hari ke hari.. solatlah di awal waktu, lakukan ibdah-ibadah sunat dalam keikhlasan berbuat kerana ALLAH. Dan, ajaklah ibu ayah kita lakukannya bersama-sama. Jika tidak mampu mengajak melalui lisan, tunjukkanlah akhlak yang baik. Yang terbaik. Banyakkan doa, supaya ALLAH membukakan hati kita, dan mak ayah kita supaya semakin dekat dengan ALLAH. InsyaALLAH, walau usaha ini memakan masa bertahun-tahun.. jika kita benar-benar berusaha dan istiqomah, insyaALLAH diizinkan ALLAH.

Jangan.. Jangan biarkan ibu ayah kita terseret ke neraka kelak kerana perbuatan dan dosa kita. Yuk.. sama-sama berubah dari sekarang. Kita boleh, jika kita tahu dan mahu!!

1 comment:

  1. jasa mereka tidak akan terbalas oleh jasa kita kepada mereka..

    tinggalkan bekal buat mereka di alam barzakh...

    ReplyDelete

Ada benarnya: