Visi

Menjadi Khairu Ummah yang professional dalam Dakwah, Akademik dan Bisnes dengan ikatan ukhuwah imaniyah dalam suasana yang ceria. ^_^

Tuesday, August 3, 2010

Salah Kita Rupanya..

by the name of ALLAH

Nur:  Salam kak
Me:   Salam Nur..
Nur:  Ieqa vx dah keluar halaqah
Me:   Yup. Akak dah baca messagenya tadi dari Kak Fira
Nur:  Hurm.. Jadi?
Me:   Jadi.. Nur analyse macam mana?
Nur:  Nur rasa.. kalo kes macam ni.. mcm dia ni, rasanya dah cukup faham
kot la sebab dah nak dekat 1 sem ikut halaqah. Lagi 1, Kak Fira-senior pulak tu yang bawa. Rasanya mesti kak Fira dah clearkan. Selama ni nampak sangat terpaksa nya Ieqa tu.. tak pernah datang program pun. Bila dapat task kena ziarah, hari ni baru message nak keluar. Sama ada takut sebab dia ada jawatan lain, jadi bila kena ziarah ada problem di situ.. Clashing, atau takut. Dah lama ana perasan yang dia sangat baik dengan kakak2 management lain dan memang tak berminat dengn halaqah. Ana rasa, ini bukan sebab kefahaman kurang dari murobiyah. Ikatan hati mungkin kot. Ini secara general jer la..
Akak rasa?
Me:   Macam ni la ukht. Bila kes mcm ni brlaku.. 1st yg perlu dilihat adalah diri kita sendiri. Tak boleh menyalahkan mad'u yang rapat dengan management lain atau sebagainya. Ok... sekarang, cuba cek dulu 2 ciri ni:
1- Adakah kita sudah betul jaga ukhuwah dengan dia?
2- Adakah benar, cukup kefahaman yang kita berikan? Tambah pula.. walau dia dah 1 sem.. tapi pmbinaan kurang ok. Kak Fira baru bawa 2 kali je sem ni. Sem sebelum ni kan, akhwat lain yang bawa Ieqa tu.
Ok.. untuk 2 ni dulu... cuba anti jawab, lulus tak rasanya?
Nur:  Diri ana ke?
me:  Diri anti, dan trmasuk semua akhwat. Lulus tak 2 benda ni rasanya?

 Nur: Dari segi ukuwah, obviously no. Before this la, ana rasa jumpa dia time halaqah jer kot. Tapi ada sesetengah akhwat juga la yang ambil inisiatif sendiri pergi ziarah dia. Hm.. seolah-olah seperti guru dan anak murid (seperti cerita abbas as-sisi dalam buku Bagaimana Menyentuh Hati tu). Lagipun ini 1st time dia diajar bergerak, mungkin sem lepas dia masih kurang jelas tentang dakwah ni walapun ada daurah.
Me:   So ukht.. dapat tak jawapan? Salah siapa?
Nur: Takdek sapa2 yang salah. Ini tarbiyah dari Allah untuk kita.
Me:   Ukht.. itu memanglah. Jawapannya = salah kita. Apa-apa problem, kena cek 1st.. di pihak kita. Ya.. mungkin skali kerana kifarah dosa2 kita.. Dengan tak jaga mutabaahnya kita, dan kurangnya kebergantungan kita pada Allah
Nur: Ye la.. Ana sendiri hari ini tak bertadarus lagi
Me:   Kerana itulah Allah tak memilih kita untuk menjadi perantara hidayahNya kepada mad'u. Jadi, ana harap.. kita tak menuding ke mana2 pihak sebelum kita cek dahulu diri kita masing2. Sama-sama kita tingkatkan iman, ukhuwah dan kecintaan pada Allah. Ok ke Nur?
Nur: Ok Kak. Ana rasa ana dah sedikit tersimpang berdakwah sehingga terlupa tentang hubungan dengan Allah. Sepatutnya kita berdakwah utk meraih cinta Allah. Akhwat mungkin alpa sepanjang cuti sem tanpa halaqah. Insyaallah, selepas halaqah bermula.. semua dapat boost balik iman masing2.
Me:   Amin.. insyaAllah. Moga kita sntiasa memperbetulkan dan memperbaharui niat kita. Aminn..
Nur: Ameen ya rabb

2 comments:

  1. memang salah kita. ukhwah tu sangat penting.

    ReplyDelete
  2. huhu. ada benarnya, mad'u bukan tikus makmal utk kita bereksperimentasi dgn method2 dakwah. mad'u ialah insan berhati. how can we deliver love if we are not a good lover. Insyaallah ana doakan akhwat2 utp trus berbuat yg terbaik juga walau apa keadaan skali pun. Moga kita makin rapat dgn Allah

    ReplyDelete

Ada benarnya: