Visi

Menjadi Khairu Ummah yang professional dalam Dakwah, Akademik dan Bisnes dengan ikatan ukhuwah imaniyah dalam suasana yang ceria. ^_^

Monday, July 18, 2011

Cambahan pahala

by the name of ALLAH

Terharu..

Beberapa minggu yang lalu, saya mengikut seorang akhwat ke ta'limnya. Walau hanya sedikit yang hadir, akhwat tersebut tetap terus mengisi dengan penuh semangat dan yakin. Alhamdulillah. Bijak susunan ayat dan kata-kata yang dilontarkan dalam memberi kefahaman kepada mad'u tentang Islam.

Salah seorang mad'u yang datang, kebetulannya baru saja diajak semasa akhwat tersebut singgah sebentar dalam perjalanan ke tempat ta'lim yang telah dijanjikan. Alhamdulillah, Allah membukakan pintu hati mad'u tersebut untuk hadir.

Dalam ta'lim, saya lihat mad'u yang di'nasihati' rakan sebilik tadi, agak merangkak membaca Al-Quran. Walaupun begitu.. usahanya terus membaca selepas ditaujih memberi kesan di hati. Alhamdulillah. Moga semangatnya untuk terus mempelajari Al-Quran terus bersemi indah.

Hari ini, saya lihat.. mad'u yang hadir secara kebetulan tadi,yang merangkak bacaan Al-Qurannya ketika itu, masih istiqomah dalam tarbiyah. Alhamdulillah. Semangatnya untuk terus berubah membuatkan saya terharu. Mungkin kerana keikhlasannya meninggalkan karat-karat jahiliyah, keikhlasannya memperbaiki diri menjadi hamba yang dicintaiNya memberi kesan pada jiwa yang melihatnya.

InsyaAllah, pahala pada akhwat yang mengetuk biliknya tidak akan berkurang. Pasti akan terus bertambah dan bercambah.

Biarpun hari ini.. akhwat tersebut kecewa kerana mad'u-mad'u yang lain lari. Tapi, ingatlah ukhti.. yang seorang ini, doakanlah dia terus-terusan kerana setiap perubahannya mengalirkan pahala buat dirimu ukhti. Biarpun seribu yang diajak ke jalan Allah, berjuta yang lari, mungkin saja kualiti yang seorang ini mampu menyamai kuantiti mereka yang tidak mahu itu.

Biarpun lambat seseorang itu belajar, biarpun bertatih seseorang itu berubah, namun keikhlasannya yang murni mampu menjadikan dirinya jauh ke depan di sisi Allah berbanding diri kita ini.

Jadi, dengan langkahan istiqomah dan kuatnya iltizam kita.. teruslah memurnikan niat dan jernihkan keikhlasan kita kepada Allah agar diri kita sama-sama dapat menggapai tempat yang terbaik di sisi Allah. InsyaAllah.



Wallahua'lam.

1 comment:

Ada benarnya: