Visi

Menjadi Khairu Ummah yang professional dalam Dakwah, Akademik dan Bisnes dengan ikatan ukhuwah imaniyah dalam suasana yang ceria. ^_^

Friday, February 5, 2010

Visi ?

by the name of ALLAH

"Visi = Where we are going (our aim)"
"Misi = Who we are, What we do, What will be the benefit / Why we are here, What we provide, What will be the benefits"

Ini antara perkara yang saya pelajari dalam subjek Strategic Management. Nampak simple dan remeh. Tapi, ianya memberi maksud yang mendalam dalam hidup kita sebagai seorang mukmin sebenarnya. Ianya, amat mudah jika dijadikan sebagai teori. Tapi, boleh jadi amat bermanfaat jika diaplikasikan.

Biar saya bertanya pada diri anda.. Apakah visi dan misi hidup anda?? ya.. hidup anda. Cuba fikirkan sejenak.

Apa ya visinya??.. sekadar mengajak untuk kita sama-sama berfikir dan meletakkan matlamat hidup. Bagi saya, penting bagi kita sebagai setiap hamba ALLAH yang beriman untuk ditanamkan visi dan misi dalam diri. Kerana, kita akan nampak perjalanan hidup kita dengan lebih jelas. Paling tidak, kita ada aim untuk dicapai.

Untuk semester ini, iaitu tahun akhir bagi saya di UTP ini, InsyaALLAH.. saya mahu sentiasa mengingatkan diri saya. Visi dan misi saya sendiri termasuk visi dan misi dakwah. Apakah ia?? Hmm.. Biar saya simpan sendiri. Yang penting, pastikan visi dan misi kita sentiasa selari dengan niat yang baik kerana ALLAH.

Biar saya letakkan subjek-subjek yang saya ambil semester ini, di sini. Untuk mengingatkan diri saya sendiri, lebih serius dan supaya saya lebih fokus.

1- Final Year Project 1 = Effect of compaction pressure on final properties of Carbon Nano Tube reinforced by Aluminium Composite
2- Management and Humanities = Strategic Management
3- Basic Arabic Communication
4- Major in Material = Corrosion and Degradation of Materials
5- Minor in Manufacturing = Advanced Manufacturing Technology
6- Malaysian Studies

Pastikan niat anda study, untuk menggapai redha ALLAH. Dengan ilmu yang kita sama-sama pelajari, kita gunakan ke arah kebaikan. Pasti diberi ganjaran pahala. Yang utama, gunakan untuk menegakkan kembali darjat dan ketinggian agama Islam. Tapi, jangan sibuk mengejar ilmu, sampai lupa kepada Pemberi Pinjaman Ilmu itu sendiri iaitu.. ALLAH.

Hadith ke-37 [Pahala Kebaikan Berlipat Ganda]
dari Hadith Arbain An-Nawawiyah
Dari Ibnu Abbas ra. dari Rasulullah saw, beliau bersabda menyampaikan apa yang diterimanya dari Tuhannya ALLAH swt. Dia berfirman; "sesungguhnya ALLAH mencatat semua amal kebaikan dan keburukan." Kemudian Dia menjelaskan; maka barangsiapa berniat melakukan kebaikan tetapi tidak melakukannya, maka ALLAH mencatatnya sebagai satu amal kebaikan. Jika ia berniat baik lalu ia melakukannya, maka ALLAH mencatatnya berupa 10 kebaikan sampai 700 kali lipat, bahkan masih dilipatgandakan lagi. Dan barangsiapa berniat amal keburukan namun tidak melakukannya, ALLAH akan mencatatnya sebagai satu amal kebaikan yang utuh, dan bila ia berniat dan melakukannya, maka ALLAH mencatatnya sebagai satu amal keburukan. (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)



Yuk, sama-sama gandakan pahala dengan meletakkan visi dan misi hidup menuju ALLAH!!

1 comment:

  1. "3- Basic Arabic Communication"
    rupanya utp ada kelas arabic..
    eloklah, persediaan memahami bacaan qur'an dgn lebih baik dan memudahkan memahami visi hidup da'i.

    ReplyDelete

Ada benarnya: