Visi

Menjadi Khairu Ummah yang professional dalam Dakwah, Akademik dan Bisnes dengan ikatan ukhuwah imaniyah dalam suasana yang ceria. ^_^

Tuesday, August 24, 2010

Pernah main video GAME?

by the name of ALLAH

Pernah main video GAMES tak?
Tak kisahla.. Walupun dulu-dulu je sebelum ditarbiyah. Metal slug ke, FarmVille, lumba kereta, Mario, SimCity dan berlambak lagilah game-game yang ada di muka dekstop, Xbox dan internet sekarang ni.

Pernah??

Ade tak masuk level BONUS? Atau waktu-waktu dapat something EXTRA? Atau guna cheat engine tu.
Mesti ada kan? Mesti best bila time BONUS macam tu. Kalau boleh, nak lebih-lebih lagi.. Rugi kalau tak grab betul-betul time tu.

Betul tak??

Jadi.. Cubalah kita bayangkan pula, Ramadhan yang Allah beri sekarang ini.. sedar tak sedar, Ramadhan merupakan BONUS, EXTRA dan cheat engine buat kita meraih berlipat kali ganda pahala. Rahmat Allah melimpah-limpah! Rugilah jika kita bazirkan saja Ramadhan ini!

Ibarat kita main video game, tapi bila time BONUS, kita biar macam tu saja.  Dan, ibarat bos nak bagi kita gaji BONUS, kita kata, "Tak apalah..".
Begitulah kita dalam kehidupan ini. Kita termasuk dalam golongan orang-orang yang RUGI jika tidak memanfaatkan BONUS Ramadhan ini sebaiknya.

Hadith Rasulullah SAW yang di riwayatkan oleh Iman Ahmad:
Sesungguhnya telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang penuh keberkatan. Allah telah memfardukan ke atas kamu puasanya. Di dalam bulan Ramadhan dibuka segala pintu syurga dan dikunci segala pintu neraka dan diikat syaitan-syaitan. Padanya ada suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Barangsiapa tidak diberikan kepadanya kebaikan malam itu maka sesungguhnya dia telah dijauhkan dari kebajikan.

Maka, marilah kita sama-sama merebut kembali dan meningkatkan lagi keimanan dalam minggu-minggu terakhir Ramadhan ini. Jangan pudar semangat. Teruslah melangkah laju! Raihlah Redha Allah. Moga kita tergolong dalam golongan orang-orang yang beruntung dan hasilnya nanti, menjadi hamba Allah yang berTakwa.

Aminn..



*Main video game = buang masa dan tidak meningkatkan iman. Video game hanyalah perumpamaan ya.

4 comments:

  1. ramadhan memang bonus. tp biasa org n sy pun, nk akhir2 ramadhan sibuk buat persiapan raya. kurang nk tumpu bab ibadah ni.umur makin meningkat, ajal makin dekat, amalan tak pasti takat mana. hrpnya boleh berubah. insyaAllah..

    ReplyDelete
  2. suka post ni (dan sebelum-sebelumnya jgk (^_^) )
    insyaAllah, dah masuk 2nd phase ramadhan, masih x terlambat kan utk grab privilege yg ada

    ReplyDelete
  3. Ayuh ! mari dapatkan bonus ni sblm terlambat.

    ReplyDelete
  4. Salam

    to nil aka Linda. ^_^\;
    Betul.. tepat sekali apa yg anti katakan. Moga kita sama-sama berubah menjadi yang lebih baik, InsyaAllah. Hujung2 puasa, makin dekat kita dengan Allah yuk!!

    to .::ALiA::.
    COmel kartun tu.. ^_^. Moga sentiasa bermanfaat.. InsyaAllah, doakan moga kita terus istiqomah dan istimrar ya, Alia.

    to ibnusina
    Yup!! Jom kejar BONUS ni!

    ReplyDelete

Ada benarnya: