Visi

Menjadi Khairu Ummah yang professional dalam Dakwah, Akademik dan Bisnes dengan ikatan ukhuwah imaniyah dalam suasana yang ceria. ^_^

Wednesday, March 30, 2011

Akhlaqul Mu'min

by the name of ALLAH

Ihsan . Tawadhuk . Jujur . Amanah . Tepati Janji . Malu . Kasih Sayang

Adakah dalam diri kita mantap dengan akhlak-akhlak sebegini? Cuba kita renungi dan selidiki seketika. Sudah benarkah kita bersifat ihsan? Jujurkah kita dalam setiap perkara yang kita lakukan?

Tajuk asal: 
Akhlaqul Mu’min 
Tajuk terjemahan:
Semulia Akhlak Nabi
Penulis:
Amru Khalid
Terbitan:
Pustaka Aqwam


Buku tulisan Amru Khalid ini sangat sesuai menjadi benih, malah pemangkin buat menyemai tunas-tunas akhlak mulia dalam diri kita. Biar saya kongsikan salah satu sirah unik yang terdapat dalam buku ini
mengenai jujur.


 Selepas Perang Khaibar tamat, Rasulullah SAW membahagi-bahagikan harta rampasan perang kepada semua perwira-perwira perang. Kemudian, datanglah seorang lelaki dan bertanya,

“Apakah ini wahai Rasulullah?”

“Ini bahagianmu dari rampasan perang.”

“Wahai Rasulullah, demi Allah, bukan kerana harta ini aku mengikutimu, akan tetapi aku mengikutimu agar anak panah peperangan mengenaiku di sini (sambil menunjuk pada urat lehernya) sehingga aku syahid dan masuk syurga”.

Maka, Rasulullah SAW melihat ke arahnya dan bersabda, “Jika engkau bersikap jujur, maka Allah akan berlaku jujur kepadamu”.

Kemudian, dalam satu peperangan, lelaki ini syahid. Rasulullah membalikkan jasad lelaki tersebut. tetapi yang mengejutkan adalah, ada anak panah yang menancap tepat di bahagian yang pernah lelaki ini tunjukkan.
Baginda terkejut dan bersabda, “Allahuakbar! Dia berlaku jujur kepada Allah, maka Allah bersikap jujur
kepadanya”

******************************

Subhanallah, beginilah benarnya kejujuran yang dibuktikan kerana Allah. Memang benar, perjuangannya hanya mengharap syahid dan syurga. Bukan kerana harta atau asbab yang lain. Buat diri kita? Adakah benar selama ini tersemat akhlak jujur ini dalam kehidupan kita? Benar-benarkah mengharapkan keredhaan dan kecintaan dari Allah?

Sama-sama kita introspeksi diri dan perbaikinya. Jika selama ini hanya dituturkan di mulut, maka kini mari kita resapkan sepenuhnya ke dalam hati kita. Moga usaha kita menerapkan akhlak mulia ini mendapat tempat di sisi Allah. Marilah, kita sama-sama terus berusaha mencorakkan diri dengan akhlak seorang mukmin.

“Tiada suatu amalam seorang hamba yang paling berat timbangannya pada hari kiamat melebihi akhlak yang baik” [HR Abu Dawud]

1 comment:

Ada benarnya: