Visi

Menjadi Khairu Ummah yang professional dalam Dakwah, Akademik dan Bisnes dengan ikatan ukhuwah imaniyah dalam suasana yang ceria. ^_^

Saturday, March 5, 2011

Ikat hati

by the name of ALLAH

Seringkali.. seorang dai'e terlalai. Kadangkala sedikit, malah kadang-kadang juga boleh tersasar jauh. Bagaimana?

Bila niatnya berbuat bukan sepenuhnya, total murni semata-mata kerana Allah.

Biar saya ambil satu contoh yang paling simple. Kita mengajak mad'u (orang yang didakwahi) kepada Allah. Murobbi atau murobbiyah kita pula.. acapkali menekankan, pentingnya untuk ziarah dan ikat hati mad'u kita. Kita pun.. berusahalah sebaik mungkin mengikat hati mad'u-mad'u kita yang di keliling pinggang sebaik mungkin. Tapi, seringkali juga, mad'u-mad'u itu berasalan. Sangat sukar untuk berkomitmen dan seringkali lari apabila sudah penat kita membinanya. Kenapa?

Kerana kita tersilap mengikat hati.

Ikat hati.. Dua perkataan mudah tapi tinggi nilai maknanya. Bagaimana boleh kita ini dikatakan tersilap mengikat hati?

Bilamana kita berusaha mengikat hati mad'u itu pada kita, bukan ikat hatinya pada Allah. Ya, para dai'e dai'yah yang sentiasa dicintai Allah.. Ikatlah hati mad'u itu pada Allah. Inilah ikatan yang paling selamat dan paling kukuh. Ajaklah dan serulah mad'u-mad'u kita untuk mencintai dan sentiasa mengharapkan redha Allah.

Bagi menjamin ikatan hati ini bertaut, kitalah yang perlu paling utama menjaga iman dan mutabaah kita. Dulu, sewaktu kita masih belum mendapat sinar tarbiyah, hati kita mungkin terikat pada dunia, kesenangan dan jauh dari Allah. Jadi, bila kini Alhamdulillah sudah dekat diikat pada Allah, tugas kita pulalah memastikan mad'u-mad'u kita terikat hati mereka pada Allah.

Bila hati-hati mad'u kita terikat pada Allah, dan hati-hati kita juga terikat erat pada Allah.. insyaAllah, inilah yang akan menaut hati kita dengan mereka. Ukhuwah imaniyah akan bersemi mekar dan inilah ikatan hati sebenar yang dimaksudkan oleh murobbi dan murobbiyah kita.

Cukuplah sudah salah sangka kita dan kelalaian kita yang kadang-kala hanya ziarah dan mengikat hati mad'u kita untuk mengajaknya ke taklim atau supaya dia konsisten ke program. Perkara yang dilakukan.. ya, benar. Tapi, sebaiknya dimurnikan sepenuhnya total kerana Allah. Ikatlah hatinya pada Allah, bukan pada kita. InsyaAllah.. pasti kita akan sentiasa dekat denganNya.

Wallahua'lam.

4 comments:

Ada benarnya: