Visi

Menjadi Khairu Ummah yang professional dalam Dakwah, Akademik dan Bisnes dengan ikatan ukhuwah imaniyah dalam suasana yang ceria. ^_^

Thursday, December 10, 2009

Pilihan dari ALLAH

by the name of ALLAH

Alhamdulillah, lebih kurang 4 minggu sahaja lagi industrial internship ini akan berakhir. Banyak perkara yang telah saya pelajari. Lebih-lebih lagi erti kehidupan, persahabatan, perasaan dan kekeluargaan. Di sini, kebanyakannya masih bujang. Yang sudah berkeluarga cuma lebih kurang 4 orang dari jumlah pekerjanya, 20org. Memang, pekerjanya sedikit memandangkan 'plant' ini pun kecil. Tapi, kecil2 cili padi tau. ^_^

Semalam Head of Mechanical Department UTP call saya, bertanya nombor dan alamat company ini. Mungkin ada urusan, UTP dan Plantnya sendiri. Kemudian, dilemparkan soalan; "I wonder, kenapa u tak keluar ye? pariktikal kat UTP je?"  dengan senang, jawapan saya "Oh, plant ni kecil, jadi boleh belajar semua, operation dan maintenance sekali. Kalau plant besar, dapat belajar sebahagian je". "Owh, Ok la klw macam tu".

Tapi, itu memang kenyataannya. Saya dapat belajar overall plant ni. Menarik! dapat belajar bagaimana tempat pembelajaran sendiri dapat power supply dan sentiasa sejuk macam duduk dalam peti ais. Chilled water system bukan seperti air-conditioner biasa. Klw nak tahu bagaimana, bolehlah jumpa saya ya. Dan lebih beruntung, ramai (Final Year Project) FYP student yang merujuk project mereka di sini. Dan, saya berpeluang membantu mereka. Kadang2, lebih advance dari mereka. Manakan tidak, saya belajar full plant ini manakala yang buat FYP tu, belajar dalam salah satu subjek sahaja.


Alhamdulillah, ALLAH menetapkan saya di sini. Dari 4 company yang sudi menawarkan tempat untuk saya praktikal, setelah istikharah, saya memilih 'plant' di UTP sendirti. Bukan 3 company lagi tidak ok. Malah sebenarnya nak dicomparekan; Petronas KLCC, BP Chemical, Malay-Sino Industry dan GDC UTP, sudah pastilah yang lain lebih hebat. Paling tidak, 3 company terawal sudi memberikan allowance bulanan yang jika dikumpulkan, seperti di BP, rm600sebulan senang2 boleh dapat RM4K dalam waktu belajar ni. Tapi, ketetapan ALLAH lebih bermakna. Walau GDC UTP ini tidak memberikan apa2 allowance bulanan, saya merasakan ia memberi lebih dari nilai matawang ini sendiri. Benarlah, ketetapan ALLAh memang yang terbaik. Tiada siapa yang dapat menyangkal.


Saya pasti ketetapan ALLAH adalah yang terbaik. Dan, kepastian ini dibuktikan lagi dengan strategi2 yang dapat kami jalankan dalam meningkatkan lagi dakwah dan sisi tarbiyah di UTP ini. Walau sedang praktikal, tarbiyah masih dapat berjalan terus. Tak dapat dibayangkan jika saya praktikal di tempat lain. Dakwah entah ke mana, tarbiyah entah lesap ke mana.



Alhamdulillah, saya dan rakan2 yang sedang praktikal di sini dapat memanfaatkan kelebihan waktu yang kami ada. Memang pada waktu siang, kami berada di tempat kerja, tapi malam.. kami FREE. Jika waktu study dulu, siang malam busy. Siang dengan kelas dan malam pula dengan project dan assignment. Sekarang, malam kami boleh gunakan sepenuhnya untuk fokus pada tanggungjawab kami dan sebagai bekalan di akhirat kelak, akhirat yang kekal abadi.


"Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada ALLAH dan hendaklah setiap orang memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok(akhirat), dan bertakwalah kepada ALLAH. Sungguh ALLAH Maha Teliti terhadap apa yang kamu kerjakan"


Jadi, jangan sesekali merasakan ALLAH menzalimi diri kita. Pasti pada sesuatu ketetapan, ada hikmah besar yang telah ALLAH sediakan. Jangan pernah rasa rugi mengorbankan diri, perasaan, harta dan jiwa kita dalam menegakkan agama ALLAH.


Jangan sesekali membuat keputusan sendiri atau membiarkan orang lain membuat keputusan untuk kita. Tapi, biarkan ALLAH yang membuat keputusan terbaik untuk kita kerana manusia biasa takkan pernah tahu dan mampu menafsir ketetapan ALLAH yang Maha Tahu.


Jika berdepan dengan pilihan, istikharahlah dan berserah pada ALLAH sepenuhnya. Jangan biarkan hidup kita ditentukan oleh diri kita sendiri walau sesaat atau dalam jangka waktu yang lebih singkat dari itu. Dekatkanlah diri kita pada ALLAH sedekat-dekatnya dengan tilawah, tahajud, istighfar dan macam-macam lagi cara lain. Kerana, dengan dekatnya kita dengan ALLAH, kehidupan kita pasti lebih mudah.


Ya, LIFE IS EASY with ALLAH



Tips utk mudah dapatkan tmpat praktikal atau tmpat kerja;

1>> Yakin sepenuhnya ketetapan hanya dari ALLAH. Jangan merasakan jawatan2 atau sijil2 yang kita perolehi itu yang membuatkan company2 akan terima kita, jangan risau jika kita kurg aktif. Silap sama sekali jika berfikiran begitu kerana ALLAH yang menetapkan rezeki. Saya hanya meletakkan jawatan2 dan event2 sekolah menengah dahulu. Tapi, hasilnya 4 company. Kawan2 saya yang aktif di UTP tidak pula mendapat tawaran sampai begini.

2>> Baru2 ini, terdapat kekosongan jawatan di tmpat praktikal saya. Waktu morning meeting, operation engineer(OE) dan maintenance specialist menyatakan perkara ini. Dan, dengan jelas maintenance specialist berkata-kata "OE, nak interview tu.. jangan pilih based on kelayakan. Klw nak kira layak, semua pun layak. Klw banyak tak tahu pun, boleh belajar nanti. Yang penting tengok pada ATTITUDE. Klw attitude baik, semua xde masalah la". Kita ambil ibrah, sentiasa jaga ATTITUDE kita. Yang paling penting, ATTITUDE kita pada ALLAH. Jika baik hubungan kita dengan ALLAH, pasti semua jadi mudah.


YAKINLAH dengan ALLAH!

No comments:

Post a Comment

Ada benarnya: