Visi

Menjadi Khairu Ummah yang professional dalam Dakwah, Akademik dan Bisnes dengan ikatan ukhuwah imaniyah dalam suasana yang ceria. ^_^

Thursday, December 31, 2009

mahukan apa ya?

by the name of ALLAH

 "Ok.. keluarkan kertas"
" Tulis 10 perkara yg betul2 antunna nak dlm hidup ni. Tulis secara detail."

Kertas sudah ada. Pen pun sudah tersedia di tangan kanan. Tapi, tiada apa yang dapat ditulis. Kosong.....

Ya ALLAH, baru saya tersedar, selama saya hidup.. apa yang saya mahukan? Ya, memang sudah banyak kali ditekankan tentang 'Qasdul hayah'(Tujuan hidup). Bahkan, saya sendiri sudah berulang kali berkongsi teori Qasdul Hayah ini. Tapi, mengapa terpaku apabila diminta menyenaraikan apa yang dimahukan dalam hidup ini? MasyaALLAH. Rugi sungguh.
Teori ringkas Qasdul Hayah:
hidup utk beribadah pada ALLAH [51:56], mencari keredhaan ALLAH [9:72]
Teori, jika tidak dipraktikkan, diamalkan atau digunakan, akan menjadi satu bahan yang tidak berguna. Ianya seperti sebuah kereta mewah tidak berenjin. Tiada guna. Hanya sesuai menjadi perhiasan dan pameran.

Jadi, memandangkan kita sudah tahu apa tujuan hidup dan tujuan ALLAH menciptakan kita, Jom lakukan sesuatu. Lakukan apa? ^_^ MERANCANG!!

Buat perancangan kehidupan ini. Pastikan kita tahu apa yang kita mahukan dalam hidup ini secara detail. Supaya, semua yg kita lakukan, menjadi satu ibadah dalam usaha mencari keredhaan ALLAH.

Contoh perancangan:
=Nak sambung master in Mechanical Engineering. So.. How? When? Why? Who? Where? etc.

Yah, mari merancang. Jgn tunggu2 lagi. ^_^

4 comments:

  1. Insyaallah..tapi macamana lak kalo asik merancang tapi tak prnah berhasil??? ana sntiasa ade masalah related to time management ana..=;(

    ReplyDelete
  2. Salam to anonymous..

    Klw merancang, tapi tak pernah berhasil.. itu boleh jadi angan2.

    Jadi, sewaktu merancang kena make sure ianya sesuai dgn kemampuan diri. Dan mampu, serta akan sungguh2 lakukannya. Itu barulah dikatakan 'merancang'.

    Time management pula, berkait rapat dgn disiplin. Jadi, cuba utk disiplinkan diri dlm menguruskan waktu. Cuba start dgn menjaga waktu solat. Solat di awal waktu, dan hadirkan hati, jiwa dan fikiran sewaktu solat. Perbanyakkan doa supaya iman terus meningkat dari semasa ke semasa k.

    Jom, sama2 berbuat. ^_^

    ReplyDelete
  3. Ketahuilah bahawa kenyataan hari ini adalah mimpi hari kelmarin, dan impian hari ini adalah kenyataan di hari esok (imam assyahid hassan al banna)

    Lets dream!

    nak samb master,kat ne? selagi blum ade komitmen dan attachment 'bertulis' jom fly, gi uk ke, gi ausie ke, gi NZ ke..(tapi tak tau la if u toward making an attachment..semoga Allah permudahkan)

    kalo dulu kite berdua pernah sesat di ipoh cari jalan pulang ke tronoh,

    ape kate kalo try sesat kat dublin plak..cari jalan pulang ke msia..

    just kidding ^_^

    ReplyDelete
  4. Salam.. oo, zwa_arch ni anti rupanya. Masih ana ingat saat2 kita mensasau cari jalan tu. ^_^

    InsyaAllah ana akan teruskan perancangan sepertimana dlm D.Pasca Grad dulu.

    TP, Dlm Malaysia je. N, sebolehnya di UTP sbb ana sayangkan UTP. huhuh. 4 tahun 'merangkak' membangun dakwah UTP bersama sahabat2, takkan mudah rasanya meninggalkannya.

    InsyaALLAH mmg nak ade 'attachment' pun sbb dah lama lulus. Cuma belum bertulis jek. Blm sampai waktunya. Huhuhu.

    Xpe la, klw anti tersesat di Dublin nanti, anti binalah bangunan tinggi2 senang nak tau anti kat mane. Anyway, All d best n always b d best ukhti.. dunia wa akhirat.

    ReplyDelete

Ada benarnya: